Title
Search
All Issues
908 
Ano: 2012  Vol. 16   Num. Suppl. 1  - - (34º)
DOI: 10.7162/S1809-9777201200S1O-016
Print:
Seção: 11º CONGRESSO DA FUNDAÇÃO OTORRINOLARINGOLOGIA - Oral Presentation Otorhinolaryngology
Texto Text in English
GRUPO FOCAL COMO ESTRATÉGIA PARA ADAPTAÇÃO DE UM INSTRUMENTO DE AVALIAÇÃO DOS ESTÁGIOS DE MUDANÇA EM DEFICIENTES AUDITIVOS
FOCAL GROUP AS STRATEGY FOR ADAPTATION OF AN INSTRUMENT OF EVALUATION OF THE DEFICIENT PERIODS OF TRAINING OF CHANGE IN AUDITORY
Author(s):
Jessica Kuchar, Deborah Viviane Ferrari, Dagma Venturini Marques Abramides
Resumo:

Objetivo: Descrever o uso do grupo focal como estratégia para adaptação da escala University of Rhode Island Change Assessment Scale (URICA) para avaliação dos estágios de mudança, descrito pelo Modelo Transteórico de Mudança de Comportamento (MTT), em deficientes auditivos. Material e Método: A estratégia de grupo focal foi realizada com 17 participantes, divididos em usuários (n=9) e candidatos ao aparelho de amplificação sonora individual - AASI (n=8). Cada grupo participou de um encontro com duração de aproximadamente duas horas, sendo a realizada a filmagem e transcrição do mesmo. Foram apresentadas de 6 a 12 questões por estágio e os participantes também puderam sugerir novas questões, sendo então solicitados a identificar quais situações melhor descreviam as etapas que passaram desde a descoberta da deficiência auditiva, o caminho percorrido e o tratamento realizado. Resultados: Foram escolhidas as 6 questões mais votadas de cada estágio para fazer parte do questionário, sendo 2 destas sugeridas pelos participantes. Os candidatos ao uso do AASI mostraram maior facilidade para a discussão das questões referentes aos estágios iniciais (pré-contemplação, contemplação e preparação) onde relataram não admitir o problema e a seguir ir procurar informações e ajuda, enquanto que o grupo de pacientes já usuários de AASI teve maior facilidade na discussão dos estágios posteriores (Ação e manutenção) referindo que já se sentem resolvendo o seu problema e realmente fazendo algo a respeito. Conclusões: O grupo focal se mostrou uma estratégia adequada para adaptação da URICA. A validação deste instrumento adaptado para os deficientes auditivos está sendo estudada.

Abstract:

Objective: To describe the use of the focal group as strategy for adaptation of the University Of Rhode Island Change Assessment Scale (URICA) for evaluation of the periods of training of change, described for Transtheoric Model Of Change of Behavior (MTT), in deficient auditory. Material and Method: The strategy of focal group was carried through with 17 participants, divided in users (n=9) and candidates to the device of individual sonorous amplification - AASI (n=8). Each group participated of a meeting with duration of approximately two hours, being carried through the filming and transcription of the same. The 12 questions for period of training had been presented of 6 and the participants had also been able to suggest new questions, being then requested to identify which situations better they described the stages that had passed since the discovery of the auditory deficiency, the covered way and the carried through treatment. Results: The 6 questions more voted of each period of training had been chosen to be part of questionnaire, being 2 of these suggested by the participants. The candidates to the use of the AASI had shown to greater easiness for the quarrel of the referring questions to the initial periods of training (daily pay-contemplation, contemplation and preparation) where had told not to admit the problem and to follow to go to look to information and aid, whereas the group of using patients already of AASI had greater easiness in the quarrel of the posterior periods of training (Action and maintenance) relating that already they really feel themselves deciding the problem and making something the respect. Conclusions: The focal group showed a strategy adjusted for adaptation of the URICA. The validation of this instrument adapted for deficient the auditory ones is being studied.

.
  Print:

 

All right reserved. Prohibited the reproduction of papers
without previous authorization of FORL © 1997- 2024